דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


CI - מודיעין תחרותי לארגון 

מאת    [ 15/10/2007 ]

מילים במאמר: 847   [ נצפה 4395 פעמים ]

המסר העיקרי הוא - יותר ויותר ארגונים בוחרים להקים יחידות מודיעין תחרותי בארגון, במקום לפנות ליועצים ושירותים חיצוניים, וזאת במטרה למצות את המרב מתועלות ה-CI.

מודיעין תחרותי (Competitive Intelligence או CI), הוא תחום פעילות שכולל תכנון, איסוף, עיבוד וניתוח מידע חיצוני. המידע החיצוני מתייחס למידע לגבי כוונות, דרכי פעולה, חוזקות וחולשות ארגונים אחרים, וכן מידע לגבי הסביבה העסקית, אשר צפוי להשפיע על תוכניות והחלטות הארגון, באופן שיעניק לו יתרון תחרותי.

מודיעין תחרותי מקדם

הסכומים שארגונים משקיעים במודיעין תחרותי צפויים לגדול פי 10 (!!) ב-5 השנים הקרובות (לפי Fuld & Company). מעבר לזה, האם ידעת כי בחודש הקרוב צפויים להתחלף בישראל 16,000 מנהלים, 4,500 עסקים ישנו כתובתם ו-7,500 עסקים ישנן מספר טלפון (דן אנד ברדסטריט)? אם לא ידעת או שחשבת שמדובר בעניין חסר משמעות, ייתכן שתשמח לגלות את כל התועלות הגלומות במודיעין תחרותי.

המגמות והחידושים

עד לא מזמן, נהגו ארגונים בארץ להעסיק יועצים וחברות חיצוניים, אשר סיפקו עבורם מידע, אך בשנים האחרונות החלו ארגונים להקים יחידות CI משל עצמם. לא אחת, יצר מצב חדש זה בעיות והתנגדות, עקב העלויות הכרוכות בהקמת יחידות אלה. הפורום הישראלי למודיעין תחרותי (פימ"ת) עזר גם הוא להחדרת חשיבות הנושא לארגונים בארץ.

מאחר והזמן שלוקח לארגון לפתח מוצר ולשווקו (או Time to Market) התקצר משמעותית, וגם אורך חיי המדף ועלויות הפיתוח גדלו, נדרשים ארגונים רבים לאסוף מידע באופן חוקי ובזמן קצר על מוצרי ארגונים אחרים, וכאן נכנס לעניין ה-CI. אין ספק כי למנמ"ר יש כאן אפשרות נוספת להראות להנהלה דרך מעשית למנף את מגוון יכולות המחשוב בארגון, כולל שימוש בכלי עזר, חיפוש באינטרנט ועוד.

ה-CI אחראי לבחינת כל היבטי הסביבה החיצונית לארגון: מתחרים (כאן נכנס לתמונה Competitor Analysis, SWOT ושיטות נוספות להערכת חוזקות וחולשות המתחרים), לקוחות, שווקים, מוצרים וספקים.

ההבדל הדק

חשוב להבדיל בין מודיעין תחרותי (CI) לבין תובנות עסקיות (BI או Business Intelligence); תובנות עסקיות מתמקדות בניתוח מידע פנימי בארגון על הארגון עצמו, בעוד מודיעין תחרותי מתייחס לסביבה החיצונית לארגון. עם זאת, שני סוגי המידע מהווים חלק מניהול הידע בארגון.

מקורות המידע עבור CI הם רבים ומגוונים. בין השאר, ניתן להיעזר בחיפוש באינטרנט, מקורות מידע פומביים וחופשיים, מקורות בתשלום, חברות ייעוץ ומחקר, וכן מידע לגבי פטנטים (למעקב אחר פיתוחים וחידושים בארגונים מתחרים). מודיעין תחרותי מתמקד גם (אך לא רק) בניתוח המתחרים (Competitor Analysis), על ידי הערכת חוזקות וחולשות המתחרים הקיימים והפוטנציאליים, בעזרת שיטות נפוצות כמו SWOT (אוStrengths, Weaknesses, Opportunities, Threats) וחמשת הכוחות של פורטר (ראה הסבר: tinyurl.com/25b5cn).

נתונים

לפי סקר המכון הישראלי ליצוא, ל-59% מהארגונים המייצאים אין מערך מסודר ל-CI! השימוש במידע וב-CI מתפלג כך: כ-80% מהמידע והמודיעין מופנה להסקת מידע על פעילות מתחרים; כ-71% - להבנת צורכי לקוחות; כ-70% - לשיפור תהליך קבלת ההחלטות; כ-65% - לחסכון כספי ו/או הגדלת הכנסות; וכ-60% - לבחינת נושאים טכנולוגיים.

עוד עולה מהסקר כי 55% מהארגונים הנהנים מ-CI מעסיקים אדם אחד בלבד המטפל בנושא! לפי SCIP (אגודת מקצועני CI), 24.8% מהעוסקים ב-CI בארגונים, משקיעים בכך את כל זמנם; 20.4% משקיעים 75% מזמנם ו-24% משקיעים מחצית מזמנם על CI; 19.6% משקיעים רבע מזמנם; ו-11.2% משקיעים פחות מרבע מזמנם.

פתרונות בולטים

ספקי מידע כמו דן אנד ברדסטריט מציעים מגוון שרותי מידע על חברות מחו"ל, כולל דו"חות עסקיים, שירות מעקב והתרעות לגבי ספקים ולקוחות ומאגרי מידע ממוחשבים. ישנו גם המכון הישראלי לייצוא. אתרי חדשות דוגמת Business Week או ה-Wall Street Journal ובארץ גלובס ו-pCon. יש גם חברות מחקר כמו STKI; פורסטר ריסרץ'; Gartner (גרטנר) או IDC.פתרון CI חינמי באינטרנט כמו GetSwot, About.com ו-Answers.com. CIבאינטרנט בתשלום כמו HitWise, Hoovers, Silobreaker ו-Trellian.

פתרונות תוכנה כוללים את Cipher שמציעים מחקר וניתוח אסטרטגיים לעזרה בקבלת החלטות, ותוכנת CI, Knowledge Works לעזרה בחיפוש יעיל, ויצירת דו"חות במהירות; ComIntell, KXC5 היא תוכנה מבוססת ווב לאיסוף מידע וארגונו באופן נוח; Digimind, מציעים את Digimind Evolution, פלטפורמת CI לניהול כל דרישות ה-CI בארגון (איסוף, עיבוד וניתוח), המותאמת לצורכי הארגון; QL2, מציעה מספר פתרונות, כולל WebQL Desktop לאיסוף מידע בעזרת "סוכנים", ופתרונות אינטגרציה לאיסוף וניהול מידע נוח ומהיר; Svivot, המציעים פתרונות CI, כמו Contextor, מע' תמיכה עם כלי ניתוח לטיפול במידע, Consider, המזהה ומדווחת על שינויים בהתנהגות רשתות, ו-Reveal, המנתחת כמויות מידע גדולות.

תובנה מבוססת מיקום

לעיתים, מערכות כמו ERP או CRM אוספות מידע בנוגע למיקום אנשים (כעובדים במערך ההפצה) ואובייקטים (כפריטים במלאי) בזמן אמת, אך מדובר בכמות מידע גדולה, שלא פשוט לנתח ולעבד. כיום, חברות כמו מיקרוסופט, גוגל ויאהו מציעות שירותי מפות זמינים וחינמיים (למשל, earth.google.com); גם כלי אינטרנט כמו פורטלים, AJAX או Mashups (כלומר אפליקציות Web 2.0 המשתמשות בתכנים מיותר ממקור אחד ליצירת שירותים), מאיצים ומפשטים פיתוח אפליקציות באינטרנט. לכן, ארגונים היום יכולים לאסוף מידע בנוגע למיקום בקלות רבה מבעבר, ומכל מקום.

תובנה מבוססת מקום (Location Intelligence) משלבת בין חשיבות המיקום לבין בסיס הנתונים בארגון. שילוב זה מאפשר תובנות חדשות המובילות לפרודוקטיביות ויעילות גבוהות יותר, אך עשויות גם לסייע להבין טוב יותר את פעולות המתחרים.

סיכום

שימוש ב-CI מתאים לכל ארגון המעוניין לשמור על יתרון תחרותי, ולכן מומלץ לבחון פתרונות בתחום ולהטמיעם באופן חכם ויעיל, בפעילות העסקית של הארגון.

התקציר לקוח מתוך תחקיר pCon בשם CI - מודיעין תחרותי לארגון.

גילית מידע חדש? מעניין?... רוצה עוד? ראה 100+ תחקירי מפתח - http://www.pcon.co.il/v5/105Debriefs.asp


הרחבות, ראיונות עם מומחים, טיפים מעשיים וקישורים להעמקה ניתן למצוא בקישור הבא:
http://www.pcon.co.il/v5/Debrief.asp?debrief=827

למאמרים מקצועיים ואובייקטיביים נוספים של קובי שפיבק, בתחומי מידע מחשבים ואינטרנט, באתר "מאמרים" ראה - http://www.articles.co.il/author/1944
קובי שפיבק Bsc., MBA הוא העורך הראשי של תחקירי pCon ואתר pCon-line. כמי שעוסק במחשבים, על מכלול היבטיהם משנת 1976 וכן כמי שכתב וערך למעלה משמונה מאות תחקירים על כל היבטי המחשוב העיקריים, הוא נמנה על אותם אנשים בודדים בארץ ובעולם, שבאמת ובתמים, מבינים לאן הולך עולם המחשוב ומהן השלכותיו המידיות והעתידיות, על אנשים וארגונים. הוא גם פרסם מספר רב של מאמרים במרבית העיתונים הגדולים והמקצועיים, והופיע פעמים רבות בערוצי הטלוויזיה והרדיו המרכזיים. נכון להיום הוא מייעץ למרבית מנהלי המחשוב בארגונים המובילים בישראל, והוא נחשב בעיני רבים, לגורו של המחשוב העסקי.



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב